Düşmanı ve kendini değiştir: Yenilmez

Film değerlendirmesi - Yenilmez (Düşmanla oynamak: Nelson Mandela ve Bir Ulusu Değiştiren Oyun)

Eylem / Film Analiz

Post modern uluslaşma dönemi belki de en iyi şekilde böyle anlatılabilirdi. Kitaplar dolusu teori, ciltler dolusu kavram ve yüzbinlerce ölümün çok dışında, dünyanın kasvetli modernizminin sınırlarını aşan bir uluslaşma, Nelson Mandela'nın hayatından bir kesitle aktarılıyor Yenilmez adlı filmde.

Başrollerinde Morgan Freeman ve aksiyon filmlerinden tanıdığımız Matt Damon'ın oynadığı filmin dramaya dayanan ama inişli çıkışlı politik bir ortamı geriye dönüşlerle izleyiciye sunduğu film, Türkiye sinemaseverlerinin son dönemdeki ‘psikolojik bütünleyici' arayışlarına cevap veriyor bir bakıma.

Sömürgecilerine karşı uzun süre en temel insani ve politik hakları için mücadele eden Güney Afrika Cumhuriyeti'nin siyah derili gerçek sahipleri ile sömürgeciler tarafından bölgede güç sahibi kılınan beyazlar arasındaki savaşın fiziki yanından uzak bir tema karşımızda. Kanlı semt savaşlarının, siyah derili Güney Afrikalıların hapishane zamanlarının geride kaldığı ve Nelson Mandela'nın ‘ülkeyi bir bütün olarak' kurma çabalarının modernist Avrupa merkezinin çizdiği ulus modelinin dışına çıkan bir uluslaşma öyküsü Yenilmez.

John Carlin'in Düşmanla oynamak: Nelson Mandela ve Bir Ulusu Değiştiren Oyun adlı kitabından sinemaya Clint Eastwood'un yönetmenliğinde aktarılan Yenilmez filmi, bilinen siyasal uluslaşma dönemi film tabularının dışına çıkıyor.

Uzun bir mücadele döneminden sonra hürriyetine ve Afrikalı bir başkana kavuşmuş olan Güney Afrika Cumhuriyeti'ndeki siyahlar ile beyazlar arasında süren toplumsal gerginliği düşürmek, iki tarafı bir noktada ‘ulus gibi hareket edebileceklerine' ikna etmenin büyük çabasını Nelson Mandela rolünde her zamanki ustalığı ile sergiliyor Morgan Freeman.

Sadece bir Afrikalı oyuncusu bulunan ve kendilerini ayrıcalıklı olarak görmeye devam eden beyazların gölgesindeki Güney Afrika Ragbi Takımı kaptanı François Pienaar'ı oynayan Matt Damon sık sık düşünen, dilemmaları arasında gidip gelen karakterdeki başarısı ile Freeman'ı tamamlıyor.

Bir ‘ulus' inşa etme çabaları sırasında gazeteleri karıştırırken Mandela'nın karşısına çıkan Piennar hakkındaki bir haber ülkenin bütünleştirmesi için ragbiyi seçmesine neden oluyor. Hikayenin başladığı yerde ise karşımıza karşılıklı olarak beyazlar ve siyahlar içinde, gerek Mandela gerek Piennar'ın çevresinde, bu girişime karşı tepkiler oluşsa da, tadını ancak filmde alacağınız birkaç sahne ile önce ragbi takımındaki beyazlarda ve Afrikalı yerel halk arasındaki yakınlaşmayı görebiliyorsunuz.

Modernist dönemin sonunda, bilinen uluslaşma çabalarından çok sonra ve elinizde Avrupa merkezli teoriler nedeniyle bir Afrikalı olarak hiçbir şey yokken düşmanınızı ve kendinizi nasıl değiştirebilirsiniz sorusuna cevap veren bir yapım Yenilmez filmi.

Sosyolojik ve siyasal doneleri bakımından klasik bir biyografik yapımı aşan filmin sahne detaylarında karşınıza çıkan geçişlerin sizi gülümseteceği, bunun yanında kesinlikle düşündüreceği arşivlenmesi gereken gerçek bir sinema güzellği Yenilmez.

Film yapımı 2009.. Yani izlemek için bulmanız yeterli.. İyi seyirler :)


0 Yorum

Yorum Yap